Spring navigation over og søg
Postnord
Spor og send pakker
Begrænset support til Internet Explorer. Du kan opleve problemer med flere af funktionerne, da Internet Explorer er forældet. For en bedre oplevelse og fuld funktionalitet, anbefaler vi, at du skifter over til Chrome, Edge, Firefox eller en lignende browser. Öppna i Microsoft Edge

Sverige | Kvalitetsbevidste e-shoppere

Udvid din forretning til et af de mest digitale og økonomisk stabile lande i Europa, hvilket gør det til et ideelt eksportmarked for danske eCommerce-virksomheder. Læs mere om alle de gode grunde til at udvide til Sverige her.

6 gode grunde til at eksportere til Sverige

Svenskerne cross-border shopper og handler allerede internationalt

65 procent af svenskerne køber fra udenlandske webshops. Det viser, at svenskerne er åbne for at handle med udenlandske butikker. Svenske forbrugere er vant til at handle online, både på lokale og internationale webshops og dermed er en væsentlig barriere allerede brudt, for at kunne tilbyde varer til det svenske marked. Samtidig har Sverige og Danmark en tæt kulturel og økonomisk relation, hvilket kan gøre det lettere for danske webshops at få succes i Sverige (1).

Attraktivt marked for premium- og kvalitetsprodukter

Sverige er et af de rigeste lande i verden og i 2023 var Sveriges BNP per indbygger 48.000 euro ifølge eu.dk. Med det høje BNP er Sverige et af de mest velstående lande i Europa og befolkningen har derfor en høj købekraft. Det gør igen Sverige til et attraktivt marked for premium- og kvalitetsprodukter.

Stærk svensk eCommerce-vækst

Sverige er et af de førende lande i Europa, når det kommer til onlinehandel, og der er en konstant vækst i eCommerce-sektoren. I 2023 var Sveriges eCommerce-marked på over 133 milliarder svenske kroner (2), og markedet forventes at vokse med ca. 5-7 procent årligt de næste par år. Det giver danske webshops en god mulighed for at satse og udvide deres markedsandel i Sverige nu.

Stor onlinehandel

I 2023 udgjorde online-shopping 14 procent af den samlede detailhandel i Sverige, og dette tal er stigende (2). Den høje andel af onlinehandel viser, at svenske forbrugere er meget aktive på eCommerce-markedet og dermed inden for rækkevidde for danske eCommerce-virksomheder (2).

Digitale forbrugere

Svenske forbrugere er meget digitale og forbrugsorienterede. De prioriterer bekvemmelighed og let adgang til information, når de handler online. De mest populære produktkategorier i Sverige er mode, hjemmeelektronik og møbler. Det giver en fordel til danske webshops i disse kategorier, men også mulighed for at tænke i nye salgssegmenter.

Bæredygtighedsorienterede forbrugere

Selvom de fleste svenske forbrugere ikke aktivt overvejer den miljømæssige påvirkning af online shopping, viser mange stadig et bæredygtigt shoppingmønster online. 14 procent siger, at de er villige til at betale for bæredygtige leveringer, men hele 20 procent har faktisk betalt ekstra for det (1). Det viser en bæredygtig adfærd, selvom det måske ikke er intentionen at handle bæredygtigt.

De 3 største drivere og barrierer når svenskerne handler på udenlandske webshops

De 3 største drivere for udenlandsk e-handel

De 3 største drivere for udenlandsk e-handel

Hvad er de hyppigste årsager til, at svenskere handler fra udenlandske webshops? (NB: Procentangivelserne summerer ikke op til 100, da der har været mulighed for at angive flere svar)

De 3 største barrierer for udenlandsk e-handel

De 3 største barrierer for udenlandsk e-handel

Hvad er de hyppigste årsager til, at svenskere ikke handler fra udenlandske webshops? (NB: Procentangivelserne summerer ikke op til 100, da der har været mulighed for at angive flere svar)

PostNord i Sverige

Vil du i gang med at eksportere?

Vil du i gang med at eksportere?

Kontakt os her!

Bliv erhvervskunde

Bliv erhvervskunde

Gør som over 6.000 andre og få en aftale med os nu.

Bliv erhvervskunde