Spring navigation over og søg
Postnord
Spor og send pakker
Begrænset support til Internet Explorer. Du kan opleve problemer med flere af funktionerne, da Internet Explorer er forældet. For en bedre oplevelse og fuld funktionalitet, anbefaler vi, at du skifter over til Chrome, Edge, Firefox eller en lignende browser. Öppna i Microsoft Edge

Vilkår og betingelser for PostNords apps og hjemmesider

Disse vilkår gælder for PostNords apps og hjemmesider (tilsammen ”Tjenesterne”) som henviser hertil. Det er PostNord Group AB, CVR-nummer 556128-6559, som stiller apps og hjemmersider til rådighed for kunden ("Kunden"). Selskabet kaldes i det følgende ”PostNord”. Kunden kan være en privatperson, en virksomhed eller en organisation.

Gælder fra 10. marts 2025


Disse vilkår gælder for al brug af Tjenesterne med undtagelse af funktioner eller tjenester, der bestilles eller stilles til rådighed via tjenesterne, såsom køb af postkort i ”Postkortet Danmark” appen. Disse funktioner og tjenester reguleres af særskilte vilkår og betingelser som fremgår i forbindelse med bestilling eller køb. For klarhedens skyld har kundeaftaler, kreditaftaler, vilkår for fjernsalgsaftaler og andre vilkår og aftaler med et selskab i PostNord-koncernen om tjenester og/eller produkter forrang for disse vilkår.

1. Kundens forpligtelse

Kunden skal følge og anvende de til enhver tid gældende anbefalinger og anvisninger fra PostNord. Sådanne anbefalinger og anvisninger gives via Tjenesterne eller andre digitale kanaler. Brug af Tjenesterne kræver, at kunden har det nødvendige udstyr, software og internetkapacitet, hvilket kan kræve periodiske opdateringer. Internetafgifter og andre afgifter for datatrafik, som kan opstå ved brug af tjenesterne, er kundens ansvar. For at opnå optimal brug skal kunden være logget ind med en PostNord-konto (PostNord-kontoen reguleres af særskilte vilkår og betingelser.

2. PostNords forpligtelse

Tjenesterne er normalt tilgængelige hver dag med undtagelse af servicevinduer for vedligeholdelse og opgradering. Tjenesternes omfang kan variere fra tid til anden. PostNord garanterer ikke, at Tjenesterne leveres uden problemer, fejl eller forsinkelser. Hvis Tjenesterne ikke fungerer efter hensigten, kan kunden anmelde dette til PostNord via den relevante funktionalitet i Tjenesterne eller via PostNords kundeservice. PostNord vil afhjælpe problemet på den måde og inden for den tid, som PostNord finder hensigtsmæssig i hvert enkelt tilfælde.

3. Omfang og ændringer

PostNord har ret til at opdatere og opgradere Tjenesterne med ny funktionalitet uden at informere Kunden, medmindre andet er påkrævet i henhold til lovgivningen. PostNord vil dog bestræbe sig på at dele information om sådanne opdateringer og opgraderinger, der er relevante PostNord har ret til at ændre Tjenesterne af tekniske årsager, f.eks. informationssikkerhed, kapacitet, scripts eller applikationer. De gældende vilkår og betingelser for Tjenesterne vil altid blive offentliggjort. Kunden anerkender og accepterer, at PostNord har ret til at ændre vilkårene i løbet af aftaleperioden. Hvis ændringen kan forventes at være væsentligt til ugunst for kunden, vil PostNord underrette kunden mindst femten (15) dage før ændringen træder i kraft. Ændringer som følge af gældende lovgivning, regulering eller beslutning fra myndigheder træder dog i kraft med øjeblikkelig virkning. Kunden er altid ansvarlig for at holde sig orienteret om de gældende vilkår og betingelser. Hvis kunden ikke accepterer en ændring, har kunden ret til at afslutte brugen. Kundens fortsatte brug af Tjenesterne, efter at ændringen af vilkår og betingelser er trådt i kraft, anses for at udgøre en accept af ændringen.

4. Godkendt brug

Kunden får ret til at downloade, installere og bruge Tjenesterne på en mobiltelefon, tablet eller anden udpeget enhed (i det følgende samlet benævnt "enheder") i det omfang, det er nødvendigt for kundens brug af Tjenesterne i overensstemmelse med disse vilkår. Kunden må ikke, med undtagelse af hvad der er fastsat i ufravigelig lovgivning, vilkår og betingelser eller i licensvilkårene for open source-komponenter, forsøge at kopiere, dekompilere, dekonstruere, adskille, udlede koden, dekryptere, ændre eller skabe afledte værker. Brugen af alle eller dele af Tjenesterne kan kræve, at kunden accepterer yderligere særlige vilkår og/eller registrerer sig i en eller anden form hos PostNord og dermed accepterer de vilkår, der er angivet deri. Ved at bruge Tjenesterne giver kunden PostNord tilladelse til i overensstemmelse med vilkårene at registrere og sammenstille de oplysninger, som kunden indtaster, eller som genereres via Tjenesterne.

5. Positionering

Visse funktioner i Tjenesterne er afhængige af enhedens positionsdata.

6. Vedligeholdelse og begrænsninger af tjenesterne

PostNord forbeholder sig ret til at opdatere, opgradere, ændre, midlertidigt eller permanent begrænse eller suspendere Tjenesterne eller adgangen til Tjenesterne til enhver tid uden ansvar eller forpligtelse til at betale erstatning. PostNord påtager sig ingen forpligtelse til at yde nogen form for support eller vedligeholdelse af Tjenesterne ud over, hvad der måtte være påkrævet i henhold til obligatorisk forbrugerlovgivning.

7. Intellektuelle ejendomsrettigheder

ostNord eller dets licensgivere ejer alle immaterielle rettigheder til indholdet af Tjenesterne, herunder den underliggende teknologi og software. Intet i disse vilkår skal fortolkes eller forstås således, at PostNord tildeler kunden nogen form for immaterielle rettigheder, ud over hvad der fremgår af disse vilkår. Kunden må kun få adgang til materiale og oplysninger i Tjenesterne, herunder varemærker, grafik, logoer, knapikoner, billeder, software (objektkode), på den måde, som det leveres via Tjenesterne.

8. Kontraktperiode

unden har til enhver tid ret til at annullere og afslutte sin brug af Tjenesterne. Hvis kunden ønsker at opsige appen, skal kunden slette den. PostNord har ret til efter eget skøn straks at suspendere eller midlertidigt blokere kundens ret til at bruge Tjenesterne i følgende tilfælde:

  • Kunden bruger Tjenesterne i strid med vilkårene og formålet heri.
  • Der er rimelig grund til at antage, at Tjenesterne vil blive misbrugt eller anvendt af andre grunde end dem, der er angivet heri.
  • Der er begrundet mistanke om, at Kunden ikke vil opfylde sine forpligtelser over for PostNord.
  • Kunden overtræder love eller regler.
  • Der er anden begrundet mistanke om fejlbehandling.

9. Ansvarlighed

Medmindre andet fremgår af ufravigelig forbrugerlovgivning, gælder følgende ansvarsbegrænsninger. Tjenesterne leveres "som de er", og PostNord fraskriver sig enhver udtrykkelig eller underforstået garanti. PostNord er ikke ansvarlig for indirekte skader eller tab, der opstår i forbindelse med Kundens brug af Tjenesterne. PostNord er derfor ikke ansvarlig for skader eller tab, der skyldes (men ikke er begrænset til) noget af det følgende:

  • Tjenesterne er ikke tilgængelige, fungerer ikke eller lider af fejl, hændelser eller problemer.
  • Tjenesterne er blevet blokeret for kunden af en eller flere forkerte årsager
  • Der er mangler eller fejl i de oplysninger, der deles i Tjenesterne

Eventuelle krav mod PostNord skal fremsættes inden for et år efter den faktiske hændelse. PostNords maksimale ansvar er begrænset til SEK 50.000. PostNord er ikke ansvarlig i det omfang, en fejl eller forsinkelse skyldes uforudsigelige hændelser eller omstændigheder uden for PostNords kontrol.

10. Personlige data

Når PostNord behandler personoplysninger inden for rammerne af disse Tjenester, anses PostNord for at være dataansvarlig i henhold til gældende databeskyttelseslovgivning. For mere information om PostNords behandling af personoplysninger og rettighederne for den registrerede, hvis oplysninger behandles, se PostNords meddelelse om beskyttelse af personlige oplysninger på www.postnord.dk/personoplysninger.

11. Ret til annullering

Kunden er indforstået med, at der ikke er nogen fortrydelsesret for Tjenesterne, når de først er downloadet og/eller taget i brug. Det er altid muligt at afinstallere apps, hvorefter PostNord ikke aktivt vil bruge cookies eller indsamlede personoplysninger.

12. Lov

Svensk lov gælder for brugen af Tjenesterne og anvendelsen af disse vilkår. Men hvis kunden er forbruger og har bopæl i et andet land inden for EØS, gælder den pågældende lov, hvis den giver kunden en bedre beskyttelse.

13. Tvist

I tilfælde af en tvist bør parterne først forsøge at løse den gennem en frivillig aftale. Hvis parterne ikke kan nå til enighed, kan tvisten behandles af den nationale forbrugertvistnævn (ARN) (www.arn.se), Box 174, 101 23 Stockholm. Er forbrugeren bosat i et andet nordisk land kan tvisten behandles af det pågældende forbrugertvistnævn.

Danmark: Forbrugerklagenævnet: http://www.forbrug.dk/klagemuligheder-og-ankenaevn.
Finland: Konsumenttvistenämnden/ Kuluttajariitalautakunta https://www.kuluttajariita.fi/sv/index.html.
Norge: Forbrukerrådet http://www.forbrukerradet.no/kontakt-oss/.
Forbrugerne kan også bruge Europa-Kommissionens hjemmeside for tvistbilæggelse (www.ec.europa.eu/consumers/odr) til at løse tvister med erhvervsdrivende uden at gå i retten.
Tvisten kan også behandles ved en almindelig domstol. Værneting er i Sverige.

14. Kontaktoplysninger

PostNord A/S
CVR: 26663903
Hedegaardsvej 88
2300 København S
Kundeservice telefonnummer: 70 70 70 30
Kundeservice mail: dkkundeservice@postnord.com